În data de 7 mai a.c., MAI a pus în dezbatere publică proiectul unei OUG pentru modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului, situație în care legea prevede un interval de 10 zile calendaristice pentru formularea de observații și propuneri.
Conform Notei de fundamentare, proiectul a fost inițiat luându-se în considerare ,,necesitatea întăririi cadrului normativ pentru protecția juridică a polițiștilor, precum și necesitatea punerii în acord a cadrului normativ care reglementează statutul polițistului cu deciziile recente ale Curții Constituționale a României, care vizează domeniul de referință, respectiv (...)”.
Sunt vizate mai multe aspecte (detalii, în documentul pdf atașat), iar șapte dintre acestea se regăsesc în solicitările SNPPC, către MAI, din ultimii ani:
- admiterea în MAI a candidaților cu tatuaje sau piercinguri corporale, atâta timp cât acestea nu sunt pe față, gât sau în alte zone ale capului;
- decontarea cheltuielilor de asistență juridică a polițiștilor;
- Decizia CCR nr. 833/2020 - neconstituționalitatea dispozițiilor art. 581 din Legea nr. 360/2002, referitoare la măsura „atenționării”;
- Decizia CCR nr. 298/2021 - neconstituționalitatea dispozițiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 360/2002, constatându-se că soluția legislativă din cuprinsul articolului în discuție, care exclude absolvenții cu diplomă de licență ai unui program de studii de ordine și siguranță publică, respectiv drept, organizat la forma de învățământ cu frecvență în cadrul Academiei de Poliție „A.I. Cuza”, de la posibilitatea valorificării vechimii în structurile Ministerului Afacerilor Interne, în vederea stabilirii gradului profesional acordat după absolvire, este neconstituțională;
- Decizia CCR nr. 789/2021 - neconstituționalitatea sintagmei „nu este cercetat disciplinar” din cuprinsul dispozițiilor art. 2746 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 360/2002, stabilind că instituirea îndeplinirii condiției de a nu fi cercetat disciplinar în sarcina polițistului în vederea participării la concursul pentru ocuparea unui post de conducere vacant este disproporționată prin raportare la situația care o determină;
- Decizia CCR nr. 88/2023 - neconstituționalitatea sintagmei „nu este cercetat disciplinar” din cuprinsul dispozițiilor art. 2745 lit. b) din Legea nr. 360/2002, constatând lipsa de proporționalitate a instituirii condiției de a nu fi cercetat disciplinar în sarcina agentului de poliție care dorește să participe la concursul pentru ocuparea unui post de execuție vacant de ofițer;
- Decizia CCR nr. 649/2022 - privind răspunderea disciplinară, materială, civilă sau penală, după caz, a polițistului, pentru pagube produse angajatorului (ori de câte ori angajatorul se pretinde păgubit, are la dispoziție, potrivit art. 21 din Constituție, posibilitatea de a se adresa instanțelor judecătorești în vederea recuperării prejudiciului suferit, și nu de a impune el însuși imputarea pretinsului prejudiciu);
- Decizia CCR - scoaterea polițiștilor de sub incidența prevederilor OUG nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor.
Având în vedere oportunitatea în cauză, vă rugăm să ne trimiteți și alte sugestii / propuneri, vizând modificarea și completarea Statutului polițistului, pe care să le prezentăm MAI, în cadrul Comisiei de dialog social, unde se va discuta proiectul legislativ; adresa de e-mail: contact@snppc.ro.
BIROUL EXECUTIV CENTRAL SNPPC