Vineri, 6 oct. 2023, MAI a pus în dezbatere publică un pachet legislativ care privește, între altele, drepturile polițiștilor și (exclusiv) ale militarilor din cadrul acestei instituții (a se vedea atașamentele pdf):
1. proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și substanțe cu efecte psihoactive;
2. proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului și a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare;
3. proiectul OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative, în scopul creșterii siguranței rutiere.
Despre intenția MAI de a promova acest pachet legislativ am scris, deja, în data de 28 sept. 2023 (a se vedea link-ul de mai jos), precizând, cităm: ,,(...) există și alte probleme, ce privesc nu doar funcționarea sistemului, ci și, complementar, drepturile și interesele angajaților acestei instituții, probleme care ar trebui să stea în atenția conducerii MAI la fel de prioritar (…)”.
Ne menținem punctul de vedere deja exprimat, considerând că propunerile legislative cuprinse în Proiectul de Lege pentru modificarea Statutului polițistului și a Statutului cadrelor militare, care vizează obligativitatea testării preliminare și a supunerii la recoltarea de probe biologice a polițiștilor și a militarilor din Ministerul Afacerilor Interne, pentru depistarea stubstanțelor stupefiante și a consumului de alcool, sfidează până și normele bunului simț (iar Nota de fundamentare a proiectului legislativ este de-a dreptul ridicolă, mostră de incompetență juridică). Din cifrele statistice reiese că, în ultimii ani, procentul funcționarilor publici cu statut special depistați pozitiv în cazul consumului de substnațe stupefiante este infim, de numai 0,06% față de media națională.
O astfel de inițiativă legislativă este fără precedent în istoria Ministerului Afacerilor Interne, iar punerea ei în practică ar reprezenta exacerbarea procesului infam de terfelire publică a tuturor Instituțiilor Polițienești și a drepturilor polițiștilor (mai nou, și ale militarilor din MAI). Este de neînțeles faptul că acest proces se derulează, de o vreme, preponderent în spațiul public, fiind tolerat, prin tăcere și neimplicare complice, chiar de către MAI, care, astfel, dă apă la moară unor interese politicianiste meschine și unei anumite părți din mass-media, care face rating pe seama Instituției Poliției Române, extrapolând acele cazuri negative, izolate, care nu sunt nicicum semnificative pentru imaginea de ansamblu a instituției.
Mergând pe firul ,,logic” al demersului legislativ în discuție, ne întrebăm: de ce doar angajații MAI sunt vizați de astfel de inițiative umilitoare (nu ne uităm în curtea altora, dar deducem că ceilalți angajați din SAOPSN nu sunt culpabili...)? Ce ar fi dacă am solicita, și noi, ca și politicienii să fie supuși unor astfel de teste? Și chiar și magistrații, și avocații, și profesorii, și medicii, și aviatorii, și toți bugetarii, in corpore, periodic și anual, să fie trecuți prin teste similare, ca să punem lucrurile în ,,ordine”, la nivel național?
Tot în continuarea ,,logicii” pachetului legislativ pus în dezbatere publică, ne întrebăm: oare conducerea MAI prefigurează deja EȘECUL NAȚIONAL al rezultatelor pe care ar trebui să le aducă chiar proiectul său de la nr. 1 - Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și substanțe cu efecte psihoactive, și atunci plusează cu aceste măsuri aberante, care îi vizează abuziv pe polițiștii și militarii din MAI? În logica normală, fără ghilimele, a acestui demers legislativ, ceva nu se leagă! Dacă am fi cinici, am solicita, pentru a asigura egalitatea de tratament în fața legii, reincriminarea consumului de droguri pentru toată populatia, astfel încât să avem o normă echitabilă, la nivel național, pentru că oricum, la capitolul restrîngeri / îngrădiri ale drepturilor, suntem între primii din top.
Despre propunerea de testare a comportamentului disimulat, tot în privința polițiștilor și militarilor din MAI, spunem doar atât: nici măcar în materie penală nu poate fi impusă, prin lege, ca probă definitorie pentru stabilirea vinovăției infractorilor - avem în vedere actualul Cod penal și Cod de procedură penală -, ceea ce știu foarte bine experții juriști din Ministerul Justiției, dar se pare că la MAI lucrurile se văd, de o vreme, altfel, după cum bate vântul!
Apreciem că măsurile în speță - cele vizând drepturile profesionale ale angajaților MAI - sunt heirupistice și nu vizează fondul, esența lucrurilor, ci doar o cârpeală iluzorie și un efemer crescendo în imaginea publică a actualei conduceri a Ministerului Afacerilor Interne. Dacă am fi văzut măsuri concrete de majorare a numărului de polițiști antidrog, de eliminare a unor paralelisme și suprapuneri de competențe, la nivel național, dpdv organizatoric și structural, în ceea ce privește prevenirea și combaterea acestui fenomen grav, de motivare salarială adecvată a polițiștilor judiciariști din MAI (inclusiv a celor din structurile de profil antidrog), de eficientizare, per ansamblu, a efortului acțional, în direcția respectivă, am fi aplaudat aceste inițiative fără nicio rezervă.
Așa cum am mai precizat, am vrea să vedem o viziune realistă asupra modului de abordare a problemelor sistemice, de către MAI, și nu doar una pe repede-înainte și fără noimă clară. Ne exprimăm foarte limpede din nou: trebuie avuți în vedere, suficient și pe termen lung, oamenii, angajații care pun în aplicare legea și procedurile, care împing lucurile înainte, spre mai bine; oricâte legi, proceduri și mijloace logistice am avea la dispoziție, rezultatele depind direct proporțional de eficiența utilizării acestora, iar eficiența o dau, preponderent, polițiștii din structurile de execuție, structuri care trebuie să fie bine calibrate numeric și încadrate 100%, iar ,,încadrații” trebuie să fie motivați atât din punct de vedere profesional, cât și financiar. Altfel, vorbim vorbe, facem conferințe de presă care dau bine pe sticlă și inițiem demersuri legislative tip fumigenă!
Așteptăm propuneri pe marginea proiectelor legislative în discuție, la adresa: contact@snppc.ro.
BIROUL EXECUTIV FSNPPC