Comunicate

10.10.2023 - COMUNICAT - Proiectul de modificare a pensiilor de serviciu, în dezbatere, la Senat

10.10.2023 - COMUNICAT  - Proiectul de modificare a pensiilor de serviciu, în dezbatere, la Senat

 

   Așa cum v-am obișnuit, vă ținem la curent cu evoluția legii prin care arcul politic guvernamental dorește să modifice/completeze inclusiv Legea nr. 223/2015 a pensiilor militare de stat, urmare Deciziei din luna iulie a.c. a CCR.

   Astăzi, ora 10,00, la Senat, a început dezbaterea Comisiilor reunite de Apărare, Muncă, Juridică și Constituționalitate, urmare Deciziei CCR nr. 467/02.08.2023, referitoare la obiecția de neconstituţionalitate a dispozițiilor art.I-IV, ale art.XIII alin.(5) și (6) și ale art.XV din Legea pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu.

   Față de proiectul inițial, respins de CCR, apreciem că noul proiect de lege conține și mai multe aspecte de neconstituționalitate! În ceea ce ne privește, pentru Legea 223/2015 privind pensiile militare de stat, aspectele inițiale rămân la fel, cu trei excepții:

   1.  art XIII, alin. 1 - se intenționează introducerea unui nou mecanism de plafonare (pentru toate pensiile de serviciu), și anume: indiferent de venitul realizat în perioada stabilită pentru calculul pensiei, pensia nu va putea depăși venitul net realizat în ultima lună de muncă;

   2. art. XIII, alin 5 - se intenționează eliminarea de la exceptarea, până în decembrie 2028, a celor care, la momentul promulgării legii în discuție, au 25 de ani vechime în muncă;

   3. se are în vedere un nou mecanism de impozitare, care nu ar trebui să afecteze și pensiile militare, dar este posibil să o facă!

   ATENȚIE!

   Forma actuală nu este definitivă, proiectul urmând a fi trecut și prin Camera Deputaților.  

   Dacă art. XIII, alin. 5 trece în forma propusă acum, doar cei care îndeplinesc condițiile de pensie la momentul intrării în vigoare a legii pot rămâne, în continuare, în activitate, până la data de 31.12.2028, putându-se pensiona pe actualele condiții, adica 6 luni consecutive alese din ultimii 5 ani!

   SNPPC este prezent la ședința de astăzi a Comisiilor reunite din Senat și va participa și la ședințele Camerei Deputaților, unde va propune eliminarea modificărilor care produc și mai multe inechități!

Vă vom ține la curent cu evoluția proiectului!

 

BIROUL EXECUTIV FSNPPC

 

   Informații de background

           Astăzi, am trimis din nou Comisiilor Senatului un tabel cu amendamentele SNPPC la proiectul în discuție și câteva considerații vizând necesitatea menținerii reglementărilor actuale din Legea nr. 223/2015 (redăm argumentele din adresele oficiale SNPPC):

   ,,În acest context, vă readucem la cunoștință câteva considerații, care privesc Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat:

            - o eventuală modificare a Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat ar atrage după sine un val masiv de pensionări, în scurt timp (estimăm undeva la peste 15.000 de polițiști și militari din SAOPSN, până la intrarea în vigoare a noilor reglementări mai dezavantajoase), în condițiile în care, la granița României are loc un război de amploare, de peste un an și jumătate; în acest caz, o eventuală stare de urgență sau de mobilizare ar fi un dezastru pentru Apărarea națională a țării;

            - deja, în acest moment, există un deficit general de circa 25% de oameni în tot SAOPSN (și de cca. 20% în structurile Poliției Române), iar atractivitatea tinerilor  pentru școlile de poliție/militare este la cele mai reduse cote din istorie (în MAI s-au ocupat cca. 53% dintre locuri, în acest an, iar MApN a decis să renunțe la proba scrisă, doar pentru a ocupa în parte locurile scoase la concurs);

            - pensiile militare de stat  au fost asimilate, fără temei, de către guvernarea din 2020-2021, cu cele  șase sisteme de pensii de serviciu, plătite de către Casa Națională de Pensii Publice, fiind incluse în PNRR, doar ca jalon, nu și la capitolul Reforme;

            - pensiile militarilor și polițiștilor români, ca și cele ale omologilor din statele NATO/UE, datează de foarte mulți ani și sunt fundamentate pe riscurile profesionale, pe complexitatea și importanța socială a misiunilor derulate, pe speranța de viață mai redusă față de alte domenii de activitate, pe incompatibilitățile si interdicțiile impuse prin lege, pe regimul cazon, lipsit de privilegii, al acestor angajați ai statului;

            - după pensionare, și polițiștii redevin parte a Forțelor Armate, în calitate de ofițeri sau subofițeri în rezervă, fiind la dispoziția Guvernului, pentru o eventuală mobilizare sau rechemare sub arme (conform Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare) ș.a.”.

 

 

Parteneri SNPPC: