În cursul acestei dimineți, i-am trimis ministrului Afacerilor Interne o adresă oficială (în atașament) pentru organizarea unor dezbateri publice, pe marginea celor trei proiecte normative inițiate de Ministerul Afacerilor Interne, în data de 6 oct. a.c., în prezența inclusiv a reprezentanților federațiilor sindicale reprezentative în MAI, a mass-mediei și a altor entități interesate de anunțul public – ONG-uri, asociații profesionale etc.
Solicitarea FSNPPC se întemeiază pe prevederile art. 7 din Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică și are în vedere atât interesul social general, cât și faptul că proiectele în discuție vizează drepturi profesionale fundamentale ale angajaților MAI.
Reamintim cele trei proiecte puse în transparență decizională:
1. proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri și substanțe cu efecte psihoactive;
2. proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului și a Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare;
3. proiectul OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative, în scopul creșterii siguranței rutiere.
Am solicitat ca dezbaterile să fie organizate succesiv, timp de trei zile, în săptămâna 16-20 oct. a.c., câte una pe zi, pentru fiecare proiect normativ inițiat, să fie înregistrate video și transmise live în spațiul public.
De asemenea, am solicitat organizarea unei noi ședințe de dialog social (prima fiind programată mâine, 12 oct.), la nivelul Comisiei paritare din MAI, în săptămâna următoare celei în care vor avea loc cele trei dezbateri, pentru definitivarea proiectelor normative în raport cu punctele de vedere formulate în cadrul dezbaterilor publice.
Ne menținem punctul de vedere exprimat în comunicatul nostru de acum două zile, considerând că, cităm: ,,Propunerile legislative cuprinse în Proiectul de Lege pentru modificarea Statutului polițistului și a Statutului cadrelor militare, care vizează obligativitatea testării preliminare și a supunerii la recoltarea de probe biologice a polițiștilor și a militarilor din Ministerul Afacerilor Interne, pentru depistarea stubstanțelor stupefiante și a consumului de alcool, sfidează până și normele bunului simț (...). Din cifrele statistice reiese că, în ultimii ani, procentul funcționarilor publici cu statut special depistați pozitiv în cazul consumului de substanțe stupefiante este infim, de numai 0,06%, raportat la media națională. (...)Despre propunerea de testare a comportamentului disimulat, tot în privința polițiștilor și militarilor din MAI, spunem doar atât: nici măcar în materie penală nu poate fi impusă, prin lege, ca probă definitorie pentru stabilirea vinovăției infractorilor - avem în vedere actualul Cod penal și Cod de procedură penală -, ceea ce știu foarte bine experții juriști din Ministerul Justiției, dar se pare că la MAI lucrurile se văd, de o vreme, altfel, după cum bate vântul!”.
Considerăm că inițiativa legislativă este fără precedent în istoria Ministerului Afacerilor Interne, iar concretizarea ei ar conduce la umilirea angajaților MAI, în dezacord cu drepturile fundamentale prevăzute în Constituție!
BIROUL EXECUTIV FSNPPC