Comunicate

17.10.2023 - COMUNICAT SNPPC privind evoluția legii pensiilor ocupaționale - situația de fapt și de drept

17.10.2023 - COMUNICAT SNPPC  privind evoluția legii pensiilor ocupaționale - situația de fapt și de drept

 

 

 

     La data de 16.10.2023, începând cu ora 12.00, la Camera Deputaților a avut loc ședința comună a comisiilor de raport (Muncă, Juridică, Constituționalitate), pe marginea PL-x 244/2023 (L4/2023, la Senat) privind Legea pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

     SNPPC a fost singurul sindicat din MAI prezent la ședință, ocazie cu care, conștienți că dezbaterea are loc pe marginea proiectului ieșit de la Senat, de fapt pe criticile CCR din vara anului 2023, am solicitat completarea  art. XVI, alin. 5 din actualul  proiect (fostul art. XIII, alin .5 și 6 din vechiul proiect), astfel:

”Persoanele care, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, îndeplinesc cerințele legale pentru obținerea unei pensii de serviciu în baza reglementărilor legilor prevăzute la aliniatul 1, în vigoare anterior modificărilor și completărilor aduse acestora prin prezenta lege, precum și persoanele care, până la această dată, au o vechime de minimum 25 de ani de muncă, pot solicita, pâna la data de 31 decembrie 2028, acordarea pensiei de serviciu conform reglementărilor respective”.

      Din păcate, comisiile reunite au trecut proiectul exact în forma adoptată de Senat, ignorând plus-valoarea pe care cele câteva mii de polițiști, pompieri, jandarmi/militari l-ar fi adus serviciului public,  dacă ar mai fi rămas în sistem până la 31.12.2028. Ulterior, la ora 16.00, în plenul Camerei Deputaților a avut loc votul, iar proiectul nu a mai suferit modificări.

     Prin urmare, legea pleacă la promulgare, dar se așteaptă un eventual atac la CCR din partea celor care au acest drept: Președintele României - foarte puțin probabil , Președinții Senatului / Camerei Deputaților - foarte puțin probabil, partidele parlamentare (de obicei, opoziția) - foarte probabil, Guvernul - foarte puțin probabil, ÎCCJ - foarte probabil, Avocatul Poporului -foarte puțin probabil.

             SCENARII POSIBILE:

    1 - legea nu va fi atacată la CCR (puțin probabil). Pleacă la Președinte, care o poate promulga imediat și, așa cum legiuitorul a prevăzut în corpul legii, intră în vigoare de la 01.01.2024. Asta înseamnă că cei care îndeplinesc condițiile de pensionare la data de 31.12.2023, pot rămâne în sistem până la 31.12.2028, dată până la care se pot pensiona pe actualele prevederi ale Legii 223/2015 (6 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate).

    2 - legea va fi atacată la CCR ( foarte probabil):

      2.1 - CCR admite criticile de neconstituționalitate, constată neconstituționalitatea Legii și o trimite înapoi la Parlament pentru corectarea aspectelor de neconstituționalitate.

      2.1.1 - Parlamentul se mișcă rapid și corectează legea conform criticilor formulate de CCR și se reușește promulgarea noii Legi până la finalul anului 2023, noua Lege intrând în vigoare la data de 01.01.2024, nemaifiind atacată la CCR. Asta înseamnă că cei care îndeplinesc condițiile de pensionare la 31.12.2023, pot rămâne în sistem până la 31.12.2028, dată până la care se pot pensiona pe actualele prevederi ale Legii 223/2015 (6 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate).                  

       2.1.2 - Parlamentul se mișcă la fel ca în vara/toamna acestui an (cel puțin 2 luni și 8 zile) și corectează legea conform criticilor formulate de CCR. Acest lucru poate duce la depășirea termenului de intrare în vigoare (01.01.2024) și legea ar putea intra în vigoare fie de la data calculată după formula ”3 zile de la promulgare” , fie la o eventuală nouă dată stabilită de legiuitor, dacă nu mai este atacată din nou la CCR. Asta înseamnă că cei care îndeplinesc condițiile de pensionare pănă la noua dată de intrare în vigoare, pot rămâne în sistem până la 31.12.2028, dată până la care se pot pensiona pe actualele prevederi ale Legii 223/2015 (6 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate).

        2.2 - CCR nu admite criticile de neconstituționalitate, constată constituționalitatea noii legi, Legea pleacă la Președinția României, care o promulgă, dar intră în vigoare tot de la 01.01.2024. Asta înseamnă că cei care îndeplinesc condițiile de pensionare la 31.12.2023, pot rămâne în sistem până la 31.12.2028, dată până la care se pot pensiona pe actualele prevederi ale Legii 223/2015 (6 luni consecutive din ultimii 5 ani de activitate).

                 CONCLUZII:

          SNPPC a luptat permanent pentru scoaterea pensiilor militare din PNRR și, pe cale de consecință, din Legea trecută acum prin Parlament. Din păcate, și la presiunea Comisiei Europene, invocând PNRR, legiuitorul român nu a fost capabil/nu a vrut să separe pensiile militare de celelalte șase sisteme de pensii ocupaționale, ignorând tradițiile naționale în domeniu, dar și practica din statele NATO/UE.

           În ciuda faptului că nu putem face, legal, grevă (ca armă esențială în lupta sindicală cu legiuitorii/angajatorii), prin prezența SNPPC la dezbaterile din comisii, dar și prin protestele organizate în ultimul timp:

          - am reușit să-i salvăm pe cei care, la data promulgării legii, îndeplinind condițiile de pensionare, o pot face, dacă vor, pe actualele reglementări,  până la 31.12.2028;

          - am reușit să eliminăm noua plafonare a pensiilor ocupaționale de  la salariul net încasat în ultima lună, înlocuind această nouă sintagmă cu vechea prevedere legală (în vigoare), respectiv plafonare la 100% din media salariului net încasat în perioada aleasă pentru calcul; dacă ar fi trecut noua propunere, ar fi intervenit o nouă plafonare, care ar fi dăunat tuturor viitorilor pensionari;

           - am reușit să eliminăm noua propunere, care prevedea luarea în considerare a cuantulmului pensiei a ultimelor 12 luni, ultimelor 13 luni etc. și menținerea, pentru cei care se vor pensiona în noile condiții, a alegerii a 12 luni consecutive din ultimii 5 ani, 13 luni consecutive din ultimii 5 ani,  până când vom ajunge la 60 luni consecutive din ultimii 5 ani (februarie 2032).

            Legat de ceea ce s-a votat, ieri, în Camera decizională:

          1. prevederile art. XVI, alin. 5 (fost art. XIII, alin 5 și 6 pe legea declarată neconstituțională de CCR) au rămas valabile doar pentru cei care îndeplinesc condițiile de pensionare la data intrării în vigoare a legii.

          2. data intrării în vigoare poate fi:

                    - 01.01.2024 (foarte probabil);

                    - o dată ulterioară datei de 01.01.2024 - dacă se întâmplă scenariul 2.1.2;

          3. persoanele de la pct. 1 pot beneficia de calcularea pensiei de serviciu conform actualei formule (6 luni consecutive alese din ultimii 5 ani de activitate) până la data de 31.12.2028, elementul cheie fiind data intrării în vigoare a noii legi, care poate fi 01.01.2024 (cel mai probabil) sau o dată ulterioară rezultată pe scenariul 2.1.2.

 

BIROUL EXECUTIV SNPPC

Parteneri SNPPC: