Ieri, 20 iulie, a fost promulgată, prin Decretul prezidențial nr. 1.055/2023, Legea pentru modificarea şi completarea Codului penal. Astfel, Pl-x 306/03.05.2023 a devenit Legea nr. 248/2023.
În ansamblu, legea promulgată ieri are ca obiect de reglementare modificarea ÅŸi completarea Legii nr. 286/2009, în sensul instituirii unei noi situaÅ£ii în care legitima apărare este prezumată, precum ÅŸi al agravării răspunderii pentru unele infracÅ£iuni contra persoanei ÅŸi contra patrimoniului, pentru infracÅ£iunile de ultraj, ultraj judiciar ÅŸi tulburare a ordinii ÅŸi liniÅŸtii publice.
Alineatul (4) al art. 257 din Codul penal, modificat, are acum următorul cuprins: „Faptele prevăzute la alin. (1) – (3), comise asupra unui poliÈ›ist sau militar, precum È™i asupra personalului silvic învestit cu exerciÈ›iul autorității publice, aflaÈ›i în exercitarea atribuÈ›iilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuÈ›ii, se sancÈ›ionează cu pedeapsa privativă de libertate prevăzută de lege pentru acea infracÈ›iune, ale cărei limite se majorează cu jumătate”. În vechea reglementare, limitele se majorau doar cu o treime.
Reamintim că alineatele 1-3 ale art. 257 din Codul penal prevăd că ultrajul constă în ameninÅ£area săvârÅŸită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă, lovirea sau alte violenÅ£e, vătămarea corporală, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte ori omorul săvârÅŸite împotriva unui funcÅ£ionar public care îndeplineÅŸte o funcÅ£ie ce implică exerciÅ£iul autorităţii de stat, aflat în exercitarea atribuÅ£iilor de serviciu sau în legătură cu exercitarea acestor atribuÅ£ii. Ultrajul mai poate fi comis prin săvârÅŸirea unei infracÅ£iuni împotriva unui funcÅ£ionar public sau a unui membru de familie al funcÅ£ionarului public care îndeplineÅŸte o funcÅ£ie ce implică exerciÅ£iul autorităţii de stat ori asupra bunurilor acestuia, în scop de intimidare sau de răzbunare, în legătură cu exercitarea atribuÅ£iilor de serviciu.
Având în vedere modificarea legislativă promulgată, apreciem că decidenÈ›ii politici ar trebuie să facă încă un pas înainte în sensul diminuării fenomenului de ultraj, impunând sancÈ›iunea cu închisoarea strictă pentru o asemenea infracÈ›iune, nelăsând la latitudinea instanÈ›ei de judecată opÈ›iunea alternativă a unei alte sancÈ›iuni mai blânde.
Nu în ultimul rând, resolicităm MAI È™i, în special, noului ministru Cătălin Predoiu, vicepremier al Guvernului, modificarea ,,OMAI nr. 9 din 2009 privind condiÅ£iile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenÅ£ei juridice a poliÅ£istului pentru fapte săvârÅŸite de acesta în exercitarea, potrivit legii, a atribuÅ£iilor de serviciu”, în sensul includerii poliÈ›iÈ™tilor ultragiaÈ›i între beneficiarii protecÈ›iei juridice acordate de MAI angajaÈ›ilor săi, aÈ™a cum ar fi normal, deoarece poliÈ›istul ultragiat este o victimă È™i are nevoie de protecÈ›ia statului în slujba căruia a fost ultragiat din toate punctele de vedere.
Biroul Executiv Central - SNPPC