Cauzele eșecului au fost previzionate oficial și public, de către SNPPC, în ultimii doi ani, în mod repetat, însă fără un ecou pozitiv din partea factorilor decidenți din mediul politic, din SAOPSN sau din CSAT.
După semnalele de alarmă trase de mass-media, ieri și astăzi, privind rezultatele slabe ale campaniei desfășurate, în acest an, de către MApN, pentru ocuparea unui număr de 5.093 de posturi, în diferite structuri și specialități militare, iată că și președintele Consiliului Suprem de Apărare a Țării se arată preocupat, aproape în ceasul al 12-lea, de problema în discuție.
Cu ocazia unei declarații de presă, făcute la Amasada României din Coreea de Sud, unde se află în vizită oficială de stat, președintele a recunoscut că lipsa de atractivitate a tinerilor pentru posturile scoase la concurs de către Armată (situație valabilă și pentru structurile militare și polițienești din MAI – nota SNPPC) are, între cauzele principale, exact ceea ce SNPPC susține, de ani buni, că afectează, in integrum, SAOPSN: LIPSA DE PREDICTIBILITATE ÎN SALARIZARE, ÎN CARIERĂ ȘI ÎN PENSIONARE!
Iată declarația președintelui CSAT (cităm): „(...) cred că trebuie să existe mai multă informație și mai multă atractivitate pentru cariera militară. Mai multă atractivitate însemnând, evident, o soldă pe măsura implicării fiecărui militar (...)”.
Deși ne-am fi dorit ca acest semnal oficial de alarmă să fie tras mai devreme, de la nivelul Președenției și CSAT-ului, și chiar am acționat concret, în ultimii ani, în acest sens (pentru conformitate, atașăm doar un număr de 11 linkuri, de pe site-ul SNPPC, cu diferite adrese, solicitări, comunicate, vizând cauzele care generează probleme în SAOPSN), chiar și acum, aproape de ceasul al 12-lea, se mai pot face unele corecții legislative, organizaționale și funcționale, pentru a reveni în făgașul normalității.
De exemplu, în adresa FSNPPC nr. 17 din 08.02.2023, îi solicitam președintelui României să medieze (conform rolului pe care i-l conferă art. 80 din Constituție și art. 5 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea CSAT) conflictul dintre FSNPPC, reprezentanta a peste 38.000 de angajați din MAI, și Guvern, pe tema revendicării unor drepturi financiare și profesionale legitime (deficit de personal, neaplicarea legii salarizării pentru polițiști și PC, grupe de muncă discriminatorii pentru PC, situația precară a Poliției judiciare etc.). Din partea Administrației Prezidențiale, TĂCERE!
Acum un an, în 12 aprilie 2023, emiteam un comunicat, vizavi de o ședință a CSAT (a cărei agendă a fost postată pe site-ul Președenției), în care s-au discutat strategii pentru zona Mării Negre, s-au aprobat achiziții masive de tehnică militară și ajutoare consistente pentru Ucraina, dar nu s-a discutat nimic despre problema ,,resurselor umane” din SAOPSN. În apelul public lansat, atunci, de SNPPC, am spus, negru pe alb (cităm):
În comunicatul CSAT se fac ,,n” referiri la resurse financiar-materiale, dar nu se face nicio referire la ,,resursa umană”, rămasă pe baricade sau demisionată, mai ales în ultimul an (de ce oare?), care strigă în stradă sau prin mass-media, de multă vreme, că este ruptă-n fund, că are drepturi salariale restante din partea statului, de peste doi ani, și că, în general, este prost plătită și, implicit, insuficient motivată, în contextul în care avem un război, de mai bine de un an, chiar la granița României.
Ne-am fi dorit explicații clare, în legătură cu demisiile/pensionările masive din ultimul timp, dar si cu cele ce urmează, cu siguranță, din cauza unor politicieni inconștienți în atitudine și declarații politice, care mai de care alarmante și stupide! Apreciem că CSAT ar fi trebuit să analizeze aceste derapaje din discursul unor politicieni inconștienți, tot ce se întâmpla cu Legea 223/2015 și, în contextul războiului din Ucraina, dar și al deficitului imens de personal (numai în MAI lipsesc 28.000 cadre), să intervină în vederea stopării hemoragiei de angajați din familia ocupațională Aparare,Ordine Publica și Securitate Națională, care, speriați de aceste declarații, inițiative legislative, propuneri, dar mai ales de zvonuri, aleg să se pensioneze sau chiar să demisioneze”.
Sperăm ca măcar acum, în ceasul al 12-lea, semnalele de alarmă trase de SNPPC, privind nevoia de PREDICTIBILITATE ÎN CARIERĂ, ÎN SALARIZARE ȘI ÎN PENSIONARE, să fie corect percepute și să se legifereze cât mai curând în sensul corectării derapajelor în care ne aflăm!
BIROUL EXECUTIV – FSNPPC
Comunicate SNPPC 2022-2024 pe tema în discuție:
https://www.snppc.ro/04-08-2023-poli-i-tii-militarii-singurii-cu-jur-m-nt-pe-via-pentru-ar-bd11260