MAI a pus în dezbatere publică, zilele trecute, un proiect legislativ pentru modificarea a patru acte normative cu impact asupra ordinii publice şi siguranţei poliţiştilor, care include şi principalele măsuri propuse, pe această temă, încă din vara anului curent, de către FSNPPC, prin scrisorile trimise preşedintelui României, prim-ministrului şi ministrului Afacerilor Interne (a se vedea fotocopia scrisorii si comunicatele noastre din luna iulie a.c.).
Pachetul legislativ propus spre modificare cuprinde: Legea nr. 61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcționarea Poliției Române, OUG nr.104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliției de Frontieră şi Legea nr. 17/1996 privind regimul armelor de foc şi al muniţiilor.
În scrisorile semnate de preşedintele FSNPPC, Dumitru Coarnă (la care făceam referire anterior), am solicitat atât unele măsuri cu impact financiar – cum ar fi salarizarea corespunzătoare a personalului / finanţarea întregului sistem de ordine publică asigurat de MAI, cât şi altele de natură legislativă – care nu presupun alocarea de resurse suplimentare, ci doar adoptarea unor măsuri strict necesare pentru întărirea autorităţii poliţieneşti şi, implicit, prestarea unui serviciu public de calitate –, cum ar fi:
a. înăsprirea sancţiunii penale în cazul ultrajului și ultrajului judiciar şi eliminarea amenzii penale, ca sancţiune alternativă;
b. mărirea pedeapsei în cazul infracțiunii de tulburare a ordinii şi liniştii publice;
c. introducerea, în Codul penal, a infracțiunii de ,,obstrucționare a organelor de ordine publică şi siguranţă naţională”;
d. eficientizarea sistemului de executare a amenzilor;
e. asigurarea asistenței juridice a polițistului-victimă, în cazul infracțiunilor care au avut loc în legătură sau în timpul serviciului acestuia;
f. aplicarea cu fermitate a legii, prin reacția imediată și prezența obligatorie a procurorului, la fața locului, în cazul comiterii infracțiunii de ultraj, și dispunerea de măsuri în consecință.
Susţinem demersul enunţat, dar ne exprimăm nedumerirea şi, mai ales, nemulţumirea pentru faptul că pachetul legislativ în discuţie nu include şi Statutul poliţistului (principalul subiect al dialogului social de luna trecută, promovat spre dezbatere inclusiv de MAI), care cuprinde cele mai importante aspecte referitoare la cariera, viitorul şi siguranţa profesională / socială a tuturor funcţionarilor publici cu statut special din MAI!!
BIROUL EXECUTIV CENTRAL