Urmare a comunicatului MAI din seara precedentă (10 martie 2017), revenim cu explicații absolut necesare în sensul detalierii activităților întreprinse de organizația noastră în ultima perioadă, precum și a rezultatelor dar și a nerealizărilor de până în acest moment:
1. Fără a încerca să scuzăm insuficiența comunicării din seara precedentă trebuie să vă aducem la cunoștință faptul că acel comunicat a fost emis de către MAI în jurul orei 19:00 și nu a mai existat timpul fizic necesar detalierii, angajându-ne să revenim în cursul zilei de astăzi, 11 martie 2017, cu o informare explicită.
2. Aplicarea HG 1/2017 cu privire la stabilirea salariului de bază minim brut garantat în plată a intrat deja în legalitate în sensul în care peste 80.000 de salariați (polițiști, personal contractual, jandarmi, pompieri) vor beneficia începând cu drepturile salariale din această lună (aferente lunii februarie 2017) de un salariu de funcție/ salariu de bază/soldă de funcție de 1.450 lei, ceilalți având un nivel superior. Este foarte adevărat că nu este îmbucurător faptul că mai mult de 60% din personalul MAI este plătit la nivelul salariului minim, lucru care a fost perpetuat de toate guvernările de la Boc și până în prezent dar efortul nostru principal va fi concentrat în negocierea noii legi de salarizare pentru a poziționa în mod corect profesia de polițist în ierarhia tuturor profesiilor din România.
De asemenea este adevărat că nu am găsit înțelegerea necesară nici la Ministerul Muncii, nici la Ministerul Finanțelor în ceea ce privește eliminarea sporului de vechime de la 31.12.2009 din formula de calcul a salariului de bază pentru personalul contractual și adăugarea acestuia peste limita minimă de 1.450 lei, precum și eliminarea sumei compensatorii cu caracter tranzitoriu (sporuri și indemnizații care nu mai sunt reglementate din 2010 la zi așa cum a rezultat din Legea 330/2009, abrogată prin Legea 284/2010) din formula de calcul a salariului de funcție pentru polițiști. În acest sens este invocat punctul de vedere al Ministerului Muncii având la bază articolul 1 alin.5 din Legea 285/2010 (”suma compensatorie cu caracter tranzitoriu a fost inclusă în salariul de bază, indemnizația lunară de încadrare, respectiv solda funcției de bază/salariul funcției de bază”).
3. Dacă până la acest punct am discutat de reglemntări comune tuturor bugetarilor din România, măsuri care s-au aplicat similar ori de câte ori a suferit modificări salariul de bază minim brut (din 2010 și până în prezent), propunerile noastre cu caracter de noutate și însușite de conducerea MAI se referă la faptul că sporurile pe bază de pontaj de care beneficiază polițiștii (sporul pentru condiții grele de muncă – cunoscut cu titlul de ”spor de antenă”, sporul pentru munca de noapte, majorarea salarială pentru munca prestată în zilele de sâmbâtă, duminică și sărbători legale, sporul pentru risc și suprasolicitare neuropsihică – cunoscut cu titlul de ”spor pentru judiciar”, sporul pentru conducători auto, sporul pentru conductori cai, câini) vor fi calculate începând cu data de 01.03.2017 (sume ce vor fi încasate în luna aprilie) la salariul de funcție actual (care nu poate fi mai mic de 1.450 lei).
De asemenea pentru cei care baza de calcul anterioară este mai mare decât salariul de funcție actual, aceștia vor beneficia de cuantumul sporurilor avute anterior.
În mod corespunzător, sporurile pe bază de pontaj de care beneficiază personalul contractual (sporul pentru condiții grele de muncă, sporul pentru munca de noapte, majorarea salarială pentru munca prestată în zilele de sâmbâtă, duminică și sărbători legale) vor fi aplicate la salariul de bază actual (cel puțin 1.450 lei).
4. Tot în sensul eliminării unora dintre disfucționalitățile salariale FSNPPC a impus guvernării tehnocrate în anul precedent acordarea cunatumului salariului de merit pentru toți polițiștii, indiferent că beneficiau de acesta la 31.12.2009 sau nu, fapt legiferat prin OUG 20/2016, negociind la acel moment aplicarea în două etape: 1 august 2016 și 1 august 2017. Observând modul de abordare a actualului guvern în ceea ce privește tratamentul diferit al anumitor categorii de personal bugetar, am solicitat devansarea termenului de aplicare a ultimei tranșe din 1 august 2017 în 1 martie 2017. Asupra acestui aspect nu a fost luată încă o decizie de către MAI, revendicare la care nu vom ceda atât timp cât alte familii ocupaționale beneficiază de un tratament favorizant.
5. În final comunicăm tuturor membrilor noștri faptul că FSNPPC nu a a renunțat la calendarul activităților sindicale legale (măsurile de protest deja autorizate) iar în măsura în care vom epuiza calea dialogului social în atingerea obiectivelor noastre, vom respecta întocmai hotărârile noastre anterioare!
Reamintim calendarul acțiunilor de protest autorizate:
23-24 martie 2017, pichetarea Ministerului Muncii, între orele 10:00-14:00;
25 martie 2017, miting de amploare în fața MAI cu marș de protest către Guvern, între orele 08:00-16:00.