Comunicate

Tematica și bibliografia admitere școli postliceale M.A.I. sesiunea martie-mai 2022

Tematica și bibliografia admitere școli postliceale M.A.I. sesiunea martie-mai 2022
Tematica È™i bibliografia recomandate candidaÈ›ilor înscriÈ™i la concursul de admitere în È™colile postliceale de ordine publică ale M.A.I. (varianta finală, modificată în baza adresei M.A.I. – DirecÅ£ia Generală Management Resurse Umane)
 
I. Limba română – 40%
 
Tematică:
LEXIC
ï‚· Vocabularul limbii române. Vocabularul fundamental. Masa vocabularului
ï‚· Cuvântul. Forma ÅŸi conÅ£inutul. Cuvântul de bază. Sensul cuvintelor în context. Sensul propriu (de bază ÅŸi secundar) ÅŸi sensul figurat
ï‚· Mijloace interne de îmbogăţire a vocabularului. Derivarea. Compunerea. Schimbarea valorii gramaticale (conversiunea). Familia lexicală
ï‚· Mijloace externe de îmbogăţire a vocabularului. Neologismele
ï‚· Sinonimele. Antonimele. Omonimele. Paronimele. Regionalismele. Arhaismele
ï‚· Cuvintele polisemantice
 Unităţile frazeologice (locuţiuni, expresii)
ï‚· Pleonasmul
NOÅ¢IUNI DE FONETICÄ‚
ï‚· Vocalele. Consoanele. Semivocalele. Diftongul. Triftongul. Hiatul
ï‚· Silaba. DespărÅ£irea cuvintelor în silabe
MORFOSINTAXA
 Părţile de vorbire flexibile. Clasificare/fel (articol, substantiv, pronume, numeral, adjectiv, verb). Locuţiunile. Categorii morfologice (gen, număr, caz, persoană, grad de comparaţie, diateza, conjugare, mod, timp). Funcţii sintactice
 Părţile de vorbire neflexibile. Clasificare/fel (adverb, prepoziţie, conjuncţie, interjecţie). Locuţiunile. Funcţii sintactice (adverb, interjecţie)
NOÅ¢IUNI DE SINTAXÄ‚
ï‚· RelaÅ£ii sintactice în propoziÅ£ie ÅŸi în frază (coordonare ÅŸi subordonare)
ï‚· Fraza. PropoziÅ£ia principală ÅŸi secundară/subordonată. Elementele de relaÅ£ie în frază. PropoziÅ£ia regentă ÅŸi propoziÅ£ia subordonată. Elementul regent
 Propoziţia şi părţile de propoziţie. Tipurile de propoziţie
SINTAXA PROPOZIŢIEI ȘI A FRAZEI
 Predicatul și propoziția subordonată predicativă
 Subiectul și propoziția subordonată subiectivă
 Atributul şi propoziţia subordonată atributivă
 Complementul. Complementul direct şi indirect. Complementele circumstanţiale de loc, de timp, de mod. Complementul circumstanţial de cauză şi de scop
 Propoziţia subordonată completivă directă
 Propoziţia subordonată completivă indirectă
 Propoziţiile subordonate circumstanţiale de loc, de timp, de mod, de cauză, de scop
 
II. Limba străină - 15%
 
LIMBA ENGLEZÄ‚
Tematică:
MORFOLOGIE
ARTICOLUL: Hotărât, nehotărât, zero
SUBSTANTIVUL: Pluralul substantivelor; Substantive defective de număr
ADJECTIVUL: Tipuri; Gradele de comparație
PRONUMELE: Tipuri
NUMERALUL: Tipuri
VERBUL: Indicativul, subjonctivul, infinitivul, participiul, gerunziul, diateza activă, diateza pasivă, Verbele auxiliare, modale, regulate, neregulate; Modurile personale, nepersonale
ADVERBUL: Tipuri; Grade de comparație
CUVINTE DE LEGĂTURĂ: Prepoziții, conjuncții, locuțiuni
SINTAXA: Tipuri de propoziÈ›ii (enunÈ›iative, interogative, negative); CorespondenÈ›a timpurilor; Vorbirea directă È™i indirectă; Întrebări disjunctive
LEXIC: Cuvinte și expresii, sinonime, antonime, paronime.
 
LIMBA FRANCEZÄ‚
Tematică:
MORFOLOGIE
ARTICOLUL: Articolul hotărât, articolul nehotărât, articolul partitiv. Omisiunea articolului
SUBSTANTIVUL: Genul substantivelor. Numărul substantivelor
ADJECTIVUL: Acordul adjectivului calificativ. Gradele de comparaÈ›ie. Adjectivele posesive, demonstrative, nehotărâte
NUMERALUL: Tipuri
PRONUMELE: Tipuri
VERBUL: Modurile verbelor. Timpurile verbelor. Diatezele verbelor. Si condiÅ£ional, Si dubitativ. Verbele auxiliare avoir ÅŸi être – folosite la timpurile compuse. Acordul participiului trecut (cu être, cu avoir, cu verbele reflexive). Verbele impersonale.’’
ADVERBUL: Tipuri. Grade de comparație
CUVINTE DE LEGĂTURĂ: Prepoziţia, locuţiuni prepoziţionale. Conjuncţia, locuțiuni conjuncționale
SINTAXA: Concordanța timpurilor la modul indicativ. Sintaxa propoziţiei: exprimarea afirmaţiei, negaţiei, interogaţiei. Sintaxa frazei: propoziţii subordonate completive, circumstanţiale, relative. Propoziția/fraza interogativă directă/indirectă. Propoziția/fraza afirmativă/negativă. Propoziția/fraza imperativă/emfatică.
LEXIC: Cuvinte și expresii; sinonime, antonime, paronime, omonime, familii de cuvinte, cuvinte polisemantice.
 
Bibliografie:
- DicÈ›ionar Ortografic, ortoepic È™i morfologic al limbii române, ediÈ›ia a-II-a revăzută È™i adăugită, Academia Română, Institutul de Lingvistică.
- Sunt recomandate toate manualele ÅŸcolare alternative, elaborate ÅŸi aprobate prin ordinele Ministerului EducaÅ£iei, aflate în vigoare, în anul È™colar 2020-2021, din materia cărora se stabilesc subiectele de concurs.
 Subiectele nu vizează conÈ›inutul unui manual anume.
 
III. LegislaÈ›ia specifică Ministerului Afacerilor Interne, precum È™i instituÈ›iilor politice ale statului – 20%
 
A. Legislație specifică MAI
ï‚· Ministerul Afacerilor Interne – organizare, funcÈ›ionare, atribuÈ›ii
ï‚· PoliÈ›ia Română– organizare, funcÈ›ionare, atribuÈ›ii
ï‚· PoliÈ›ia de Frontieră Română – organizare, funcÈ›ionare, atribuÈ›ii
ï‚· Jandarmeria Română – organizare, funcÈ›ionare, atribuÈ›ii
 Etica și deontologia personalului Ministerului Afacerilor Interne
 
B. InstituÈ›ii politice ale statului: Parlamentul României, PreÈ™edintele României, Guvernul României, administraÈ›ia publică, autoritatea judecătorească.
 
Bibliografie:
- ConstituÈ›ia României
- Legea 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare
- Legea 360/2002 privind Statutul polițistului, cu modificările și completările ulterioare
- Legea nr. 218/2002 privind organizarea ÅŸi funcÈ›ionarea PoliÈ›iei Române, cu modificările ÅŸi completările ulterioare
- Legea nr. 550/2004 privind organizarea ÅŸi funcÈ›ionarea Jandarmeriei Române, cu modificările ÅŸi completările ulterioare
- OrdonanÈ›a de urgență a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea È™i funcÈ›ionarea PoliÈ›iei de Frontieră Române, cu modificările ÅŸi completările ulterioare
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, cu modificările şi completările ulterioare
- Hotărârea de Guvern nr. 991/2005 pentru aprobarea Codului de etică È™i deontologie al poliÈ›istului.
 
IV. Educație civică și cetățenească, exerciții de evaluare a capacității de analiză și sinteză, precum și exerciții privind deprinderea raționamentului logic - 15%
 
Tematică:
 Apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale
ï‚· Drepturi ale cetățenilor È™i respectarea principiului egalitaÈ›ii între aceÈ™tia
 Forme de discriminare și sancționarea acestora
 Argumentarea și structura argumentării
ï‚· Termenii: caracterizare generală (definire, tipuri de termeni), raporturi între termeni
ï‚· PropoziÈ›ii categorice: tipuri de propoziÈ›ii categorice, raporturi logice între propoziÈ›ii categorice
ï‚· RaÈ›ionamente: caracterizare generală (definire, structură) – tipuri de raÈ›ionamente: raÈ›ionamente deductive imediate cu propoziÈ›ii categorice (obversiunea, conversiunea), raÈ›ionamente deductive mediate (silogismul – caracterizare generală, figuri È™i moduri silogistice, verificarea validității silogismelor) È™i raÈ›ionamente nedeductive (inducÈ›ia completă È™i inducÈ›ia incompletă);
ï‚· Utilizarea unor raÈ›ionamente adecvate în luarea deciziilor
ï‚· Stabilirea unor corelaÈ›ii între întemeierea deciziilor, acÈ›iune È™i consecinÈ›ele acestora
 
Bibliografie:
 
- Declarația Universală a Drepturilor Omului din 10 decembrie 1948 (emitent Organizația Națiunilor Unite)
- Convenția din 4 noiembrie 1950 pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, actualizată ( Titlul I Drepturi și libertăți)
- ConstituÈ›ia României ( Tilul II Drepturile, libertățile È™i îndatoririle fundamentale)
- OG 137/2000 privind prevenirea È™i sancÈ›ionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările È™i completările ulterioare (Capitolul I È™i capitolul II – art. 6-15).
 
Sunt recomandate toate manualele ÅŸcolare alternative, elaborate ÅŸi aprobate prin ordinele Ministerului EducaÅ£iei, aflate în vigoare în anul È™colar 2020-2021, din materia cărora se stabilesc subiectele de concurs. Subiectele nu vizează conÈ›inutul unui manual anume.
 
Atasăm link-uri către subiectele din anii anteriori. Mult succes tuturor ! 
 
 
Parteneri SNPPC: